Tips om je conditie op te bouwen

personal training in hoorn bij bnfitness
Home » Blog » Tips om je conditie op te bouwen

Je conditie is een belangrijk onderdeel van het bewuster leven in combinatie met sport. Een goede conditie zorgt niet alleen voor een beter uithoudingsvermogen tijdens het sporten, maar ook ernaast in het dagelijkse leven. Heb jij moeite met het opbouwen van een betere conditie? Lees dan onderstaande tips om je conditie op te bouwen. 

Top 5 tips om je conditie op te bouwen

Hoe bouw je nu echt een goede conditie op? En hoe lang duurt conditie opbouwen? Dit is afhankelijk van een aantal dingen: loop niet te hard van stapel, geduld, voorkeur, regelmaat en inzet. Vaak met het opbouwen van je conditie begin je vanaf ‘0’. Het is hierom belangrijk dat je de tijd neemt om deze conditie opnieuw op te bouwen in combinatie met de juiste training. De volgende tips kunnen helpen om je conditie op te bouwen: 

Tip 1: Loop niet te hard van stapel.

Het is al een hele grote stap dat je wilt werken aan je conditie. Dat neemt niet weg dat heel veel mensen gelijk heel veel hooi op hun vork willen nemen en het onderste uit de kan willen halen. Begin bij stapsgewijs de opbouw van een betere conditie door trainingen te doen die bijdragen in het verbeteren van je conditie. Pak het rustig op en heb niet gelijk hoge verwachtingen. Bouw op en breid dan uit. Het opbouwen van een betere conditie gaat gepaard met geduld. Neem rust tussendoor en zorg ervoor dat je niet het uiterste vraagt van je lichaam door verandering te willen zien binnen enkele weken. Het opbouwen van conditie, zorgt voor stapsgewijs verbetering in het uithoudingsvermogen van het lichaam en de manier waarop je deze conditie wil opbouwen. Kies je ervoor om te hardlopen, begin dan met 1x in de week en bouw dit langzaam uit naar 2x. Zo geef je je lichaam de ruimte om te wennen aan de bewegingen die je maakt en het zien van voortgang. 

Tip 2: Varieer je training. 

Kies een sport die je leuk vindt. Hierdoor zorg je ervoor dat het opbouwen van een conditie alleen maar leuker wordt en niet te veel moeite vergt. Door je trainingen te variëren, kan je op diverse manieren werken aan het opbouwen van je conditie. Het is belangrijk dat je lichaam blijft oefenen en hierdoor regelmatig hetzelfde traint. Hierbij zorg je ervoor dat je consistent iets kan opbouwen. 

Tip 3 : Cardio training. 

Door cardio te trainen merk je vaak het snelst de meeste resultaten. Dit kan door te lopen, door hard te lopen, door te fietsen en tal van andere sporten. Zorg ervoor dat je met voldoende motivatie ergens aan begint. Als je eraan begint wordt het alleen maar leuker en raakt je lichaam gewend aan een nieuwe routine. 

Tip 4: Voeg krachttraining aan je routine toe.

Hoe kun je nu het beste conditie opbouwen? Dit doe je al door te beginnen met kleine aanpassingen. Met diverse bewegingsvormen zal je algemene conditie opbouwen. Dit kan al beginnen door de trap te nemen in plaats van de lift, door te fietsen en door stukjes te lopen. Hierbij raakt  je lichaam gewend aan de beweging en voelt de stap minder groot wanneer je langer zult bewegen. Dat neemt niet weg dat krachttraining een belangrijk onderdeel is om conditie op te bouwen. Dit zijn vaak intensieve oefeningen, waarbij je dit moet combineren met conditie om de oefening goed te volbrengen. Krachttrainingen kun je het beste uitvoeren door op maat gemaakte trainingsschema’s. 

Tip 5: Zorg voor voldoende rust en eet gezond. 

Zorg ervoor dat je lichaam voldoende rust heeft tijdens het opbouwen van je conditie. Verspreid je trainingen over de week om zo het uiterste uit je lichaam te halen. Blijf hierbij consistent met de dagen die je traint en de manier waarop je dat doet. Het is belangrijk om dit te combineren met het eten van gezond eten. Denk hierbij aan gezonde groenten en gezond fruit. Dit eetpatroon draagt bij aan het opbouwen van je conditie in de periodes dat je ‘rust’.  

voedingsschema bij bnfitness

Werk aan je mindset en blijf gemotiveerd. 

Het is al een hele grote stap om te werken aan je gezondheid en een stap te zetten in een goede richting. Hierom is het belangrijk om hier bewust van te zijn en niet te snel resultaat willen zien. Rome is ook niet in één dag gebouwd. Gemotiveerd blijven tijdens het sporten is van essentieel belang voor de beste resultaten. Mindset gaat gepaard met motivatie en het behalen van resultaten. 

Heb jij hulp nodig bij jouw sportresultaat? Neem contact met ons op!

Neem contact op