5 tips om te bouwen aan een gezonde levensstijl

Home » Blog » 5 tips om te bouwen aan een gezonde levensstijl

Bij een gezonder leven eet je gezond, slaap je voldoende, beweeg je voldoende en ontspan je genoeg. Een gezondere levensstijl is belangrijk voor het bevorderen van een goede werk-privébalans en zou moeten zorgen voor minder stress. Als je goed zorgt voor jezelf, voor je lichaam en voor je geest, leef je gezond. Daarnaast verklein je de kans op kwalen en ziek worden en kan je vaak langer leven. Maar hoe leef je nou daadwerkelijk gezonder? Lees het hier. 

Wat is een gezonde levensstijl?

Bij een gezonde levensstijl maak je bewuste keuzes die bijdragen aan het dagelijks leven. Denk hierbij aan voldoende bewegen, voldoende slapen, minder stress, gezond eten en een vitaliteit. Deze factoren samen resulteren in een gezonde levensstijl, een lichaam dat langer meegaat en een gezonde geest. Door andere keuzes te maken (mentaal), gaat je fysiek hiernaar handelen. Door een gezonde levensstijl te hanteren, kan dit effect hebben op meerdere dingen. Overall zorg je er dus voor dat je hierbinnen een goede balans vindt. Nu is een gezonde levensstijl voor iedereen anders. De één zal dit makkelijker afgaan dan de ander. Hierom hieronder wat tips die kunnen bijdragen in het maken van een start. 

5 tips voor een gezonde levensstijl:

  • Eet gezond (voeding): door de juiste voeding te nuttigen en de juiste waarden te hebben draag je bij aan een gevarieerd voedingspatroon. Denk hierbij aan voldoende vitamine, groente, fruit, bereidingsvetten, hydratatie, eiwitrijke producten etc. Voeding is de basis voor het bouwen aan een gezonde levensstijl en is vaak al 80% van het behalen van gewenste resultaten. 
  • Denk aan een gezond gewicht:  een gezond gewicht geldt voor iedereen anders. Denk hierbij niet alleen aan hoe je eruitziet, maar ook wat bij je past, wat haalbaar is en hoe je dit wil bereiken. Een gezond gewicht is een gewicht waarbij jij je goed voelt, waarbij je het idee hebt dat je er goed uitziet en waarbij je je gelukkig voelt.  
  • Beweeg met regelmaat: beweging is de sleutel tot het succes in het hanteren van een gezonde levensstijl. Zo kan beweging al beginnen door te lopen, te fietsen, of te zwemmen. Door laagdrempelig te starten, is het instapniveau minder hoog en kan iedereen bewegen met regelmaat. 
  • Het matigen van alcohol: Het matigen van alcoholconsumptie is een belangrijk aspect van een gezonde levensstijl. Hoewel een glas wijn of een biertje op zijn tijd sociaal en ontspannend kan zijn, kan overmatig drinken leiden tot diverse gezondheidsproblemen. Het kan bijvoorbeeld leiden tot gewichtstoename, leveraandoeningen, verhoogde bloeddruk en mentale gezondheidsproblemen. Bovendien bevat alcohol veel calorieën en kan het de kwaliteit van slaap beïnvloeden. Door bewust te kiezen voor matiging in alcoholgebruik, draag je bij aan een gebalanceerde levensstijl waarin je zowel lichamelijk als geestelijk welzijn bevordert.
  • Zoek voldoende rust op: Een gezonde levensstijl gaat gepaard met balans en rust. Het is belangrijk om je lichaam rust te geven na intensieve work-outs en veel beweging. Hiermee zorg je ervoor dat je lichaam kan opbouwen en gereed is voor een nieuwe training. Het is niet slecht om het uiterste van je lichaam te vragen, maar wel in combinatie met rust en het hebben van balans in beweging, mindset en lifestyle. 

Beginnen met een gezonde levensstijl?

Het kan ingewikkeld zijn om van de een op de andere dag een gezonde levensstijl te starten. Men weet vaak niet waar ze moeten beginnen, op welke manier en wat nou echt werkt. Heb jij hulp nodig bij een gezonde levensstijl? Neem contact op.

Neem contact op